Oprowadzanie

Farba, tynk, tapeta – niemi świadkowie historii
Oprowadzanie po wystawie stałej „Walka słowem” z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości, podczas którego edukator muzealny opowie o wielowarstwowej historii miejsca. Wspólnie odkryjemy ślady XIX-wiecznego mieszkania i międzywojennego muzeum, a wszystko to okraszone zostanie multimedialną opowieścią o życiu i działalności Józefa i Marii Piłsudskich, utrzymującą uczestników w bliskiej im atmosferze XXI wieku.

Lekcje

Ja, Obywatel_ka – moje prawa i obowiązki
Ponad sto lat temu, gdy Piłsudscy mieszkali przy ulicy Wschodniej w Łodzi, prawa człowieka, obywatelskie i polityczne były mrzonką. Jednak za życia jednego pokolenia, za sprawą jego zaangażowania politycznego, sytuacja odmieniła się diametralnie. Obecnie, żyjąc w ustroju demokratycznym, możemy korzystać z wywalczonej wolności. Nie jest to jednak wyłącznie przywilej, to również obowiązek. Podczas lekcji zastanowimy się nad tym, co dają nam prawa człowieka i obywatela, a także jakich postaw i działań wymaga utrzymanie ich.

Sąsiedzi w czasie i przestrzeni
Punktem wyjścia dla lekcji traktującej o wielokulturowości będzie analiza zdjęć z okresu międzywojennego, na których widzimy wiele interesujących przykładów tego zjawiska. Spróbujemy nawet odczytać napisy w niełacińskim alfabecie. W zrekonstruowanych wnętrzach „BIBUŁY” odnajdziemy inne przykłady wielokulturowej przeszłości Łodzi, które dostarczą nam inspiracji do rozmowy na temat tradycji naszego kraju w tym zakresie. Następnie zastosujemy zdobytą wiedzę w odniesieniu do wyzwań i szans, jakie daje nam współczesność.

Warsztaty

Nasza wspólna rewolucja
Warsztat integracyjny, dotyczący skutecznej komunikacji, podczas którego uczestnicy podejmą próbę porozumienia, nawet pomimo różnic, dla wyznaczenia i osiągnięcia wspólnych celów. Po zapoznaniu się z historią walki słowem prowadzonej przez Józefa i Marię Piłsudskich zadaniem uczniów w pracy grupowej będzie określenie o jakie cele współcześnie warto byłoby występować. Następnie – stosując siłę słowa – grupy zredagują własne odezwy skierowane do rówieśników.

Koalicja – czy to możliwe?
Niepodległość Polski stanowiła przez długi czas marzenie wielu działaczy. Obierali oni różne metody i nie zawsze skłonni byli współpracować ze sobą pomimo łączącego ich celu. Niemniej, po 123 latach, II Rzeczpospolita pojawiła się na mapie Europy. Szybko jednak ujawniły się w niej dawne i nowe animozje. Skuteczne zarządzanie krajem wymaga odpowiedzi na potrzeby każdej grupy, która buduje społeczeństwo. W części warsztatowej uczniowie, podzieleni na grupy, otrzymają zadanie zawiązania koalicji dla osiągnięcia wyznaczonych im abstrakcyjnych celów. Sprawdzimy czy ustalenie satysfakcjonujących wszystkich uczniów zasad współpracy to trudne zadanie.