Oprowadzanie

Farba, tynk, tapeta – niemi świadkowie historii
Oprowadzanie po wystawie stałej „Walka słowem” z wykorzystaniem technologii rozszerzonej rzeczywistości, podczas którego edukator muzealny opowie o wielowarstwowej historii miejsca. Wspólnie odkryjemy ślady XIX-wiecznego mieszkania i międzywojennego muzeum, a wszystko to okraszone zostanie multimedialną opowieścią o życiu i działalności Józefa i Marii Piłsudskich, utrzymującą uczestników w bliskiej im atmosferze XXI wieku.

Lekcje

Karmazyn, cynober czy biel? Jaki jest kolor niepodległości?
Podczas lekcji prześledzimy ewolucję kolorów uznawanych za barwy narodowe oraz omówimy ich znaczenie, rodowód i konteksty. Przyjrzymy się też symbolom narodowym w dużo szerszej niż zazwyczaj perspektywie. Przypomnimy o momentach w historii naszego kraju i miasta, gdy kolory odgrywały szczególną rolę. Na koniec zastanowimy się jaki jest nasz obecny stosunek do barw narodowych.

Droga w nieznane
Punktem wyjścia dla multisensorycznej lekcji muzealnej będzie historia z życia Józefa Piłsudskiego, a konkretnie pięcioletnie zesłanie na Syberię. Choć była to dotkliwa kara, to czas spędzony w tej odległej krainie i towarzystwo polskich socjalistów oraz powstańców styczniowych doprowadziło do ukształtowania poglądów Józefa Piłsudskiego. Z tej podróży powrócił on odmieniony. A jak my w zglobalizowanym świecie podchodzimy do podróżowania? Czy obecnie, gdy niemal na wyciągnięcie ręki mamy cały świat, potrafimy z zaciekawieniem i otwartością poznawać kultury innych społeczności? Czego uczą nas takie spotkania?

HAWA

Warsztaty

Słowa – budujesz nimi czy burzysz?
Walka słowem – to idea przyświecająca Józefowi i Marii Piłsudskim w czasie, gdy mieszkali w Łodzi. Czasopismo, które miało podburzyć robotników do upominania się o swoje prawa i skupić ich wokół idei niepodległościowych musiało przemawiać językiem wspólnym dla grupy odbiorców i zagrzewającym ich do działania. To, jakie słowa wybieramy, jak je łączymy i umieszczamy w kontekście wypowiedzi, tworzy przestrzeń dla porozumienia. W części warsztatowej zastanowimy się, czy potrafimy odpowiedzialnie używać słów, burzymy nimi czy budujemy, niszczymy czy wzmacniamy? Zadaniem uczniów będzie wspólne stworzenie opowieści pomimo trudności, jakie po drodze napotkają.

W centrum fabrycznego miasta
Podczas warsztatu przeniesiemy się w czasie do Łodzi sprzed ponad 100 lat. Przyjrzymy się dawnym zdjęciom i planom miasta, prześledzimy rozwój zabudowy. Spróbujemy wyobrazić sobie kto mieszkał w wielkomiejskiej kamienicy i jak kiedyś wyglądało życie w takim miejscu. Zastanowimy się również nad tym jaki był komfort życia mieszkańców Łodzi w XIX i XX wieku. Następnie, uczestnicy poznają wnętrza dawnego mieszkania Józefa i Marii Piłsudskich i dowiedzą się o sposobie urządzenia tajnej drukarni. W części warsztatowej stworzą panoramę Łodzi.